KONKURS MATEMATYCZNY „1 z 10”
DLA UCZNIÓW RZEMIEŚLNICZEJ BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA CECHU RZEMIOSŁ RÓŻNYCH I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W NOWYM SĄCZU.
Cele konkursu:
- popularyzacja wiedzy matematycznej,
- rozwijanie zainteresowań matematycznych wśród uczniów,
- wdrażanie uczniów do samokształcenia i motywowanie do poszerzania wiedzy z przedmiotów ścisłych,
- stwarzanie uczniom okazji do sprawdzania własnego poziomu wiedzy i umiejętności matematycznych na tle innych uczestników.
Regulamin konkursu:
- Uczestnikami konkursu są uczniowie Rzemieślniczej Branżowej Szkoły I Stopnia im. Św. Józefa Cechu Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu.
- Zgłoszenia kandydatów przyjmowane są do dnia 27 stycznia 2023 r. przez mgr Jadwigę Sopalską.
- Konkurs odbędzie się 21 lutego 2023r. o godz. 11.30 w sali 14.
- Konkurs międzyklasowy „1 z 10” jest wzorowany na konkursie telewizyjnym „1 z 10”.
- Udział w konkursie jest dobrowolny.
- Zawodnicy odpowiadają na pytania dotyczące wiadomości matematycznych z zakresu wiedzy już zdobytej w szkole.
- Kolejność zawodników odpowiadających w pierwszej rundzie jest ustalana drogą losowania.
- Zawodnicy mają przydzielone stoliki, każdy ze swoim numerem, wizytówką oraz 3 przedmioty, które oznaczają szanse.
- Osobą prowadzącą konkurs jest nauczyciel matematyki, który odczytuje pytania z kartoników.
- Trzy osoby pomaga obsłużyć konkurs: jedna zbiera szanse, druga odlicza czas, trzecia notuje i oblicza punkty finalistów.
- Nikt nic nie podpowiada.
- Zawodnik musi rozpocząć udzielanie odpowiedzi w czasie do 5 sekund od postawionego pytania.
I RUNDA
- W pierwszej rundzie uczestniczą wszyscy zawodnicy odpowiadając kolejno na trzy pytania. Najpierw wszyscy odpowiadają na pytania po kolei, później drugi raz po kolei i trzeci raz po kolei.
- Zawodnik, który odpowie prawidłowo zachowuje szansę.
- Zawodnik, który odpowie błędnie lub zacznie udzielać odpowiedzi za późno, traci przedmiot – szansę.
- Zawodnik, który na 3 pytania odpowiedział źle, traci wszystkie szanse i kończy tym samym uczestnictwo w konkursie, siada z tyłu na krześle i przysłuchuje się odpowiedziom pozostałych zawodników.
- Zawodnik, który odpowiedział dobrze przynajmniej na jedno pytanie, przechodzi do drugiej rundy konkursu ze swoimi szansami.
II RUNDA
- W drugiej rundzie zawodnicy odpowiadają na pytania wskazani przez siebie nawzajem.
- Najpierw zawodnik pierwszy, który pozostał po pierwszej rundzie odpowiada na pytanie zadane przez prowadzącego konkurs. Jeśli odpowie dobrze – zachowuje szansę i wskazuje na zawodnika, który ma odpowiadać na kolejne pytanie.
- Jeśli jakiś zawodnik odpowie źle, traci szansę i nie może wskazać kolejnego zawodnika do odpowiedzi. Wtedy ten poprzedni wskazuje odpowiadającego.
- W drugiej rundzie zawodnicy odpowiadają na pytania dotąd, dopóki tylko trzech zawodników zostanie z szansami, jedną, dwiema lub trzema.
III RUNDA
- W trzeciej finałowej rundzie uczestniczą trzej zawodnicy, którzy zachowali najdłużej przynajmniej jedną szansę.
- Za zachowanie szans z II rundy zawodnicy mają doliczane punkty: za jedną – 10 pkt., za dwie – 20 pkt., za trzy – 30 pkt.
- Finaliści stoją za osobno ustawionymi trzema stolikami i każdy z nich ma przydzielone trzy nowe szanse.
- Teraz zawodnicy odpowiadają w podobny sposób jak w rundzie drugiej, uzyskując za każdą poprawną odpowiedź 10 pkt. Można na odpowiadającego wyznaczyć siebie, wówczas za prawidłową odpowiedź uzyskuje się 20 pkt.
- Każdy odpowiada kolejno dotąd, dopóki nie straci wszystkich swoich szans.
- Za błędną odpowiedź jest odbierana szansa. Zwycięzcami są trzej finaliści.
- Głównym zwycięzcą jest ten finalista, który zachował najdłużej szansę.
- Zwycięzcom są przyznawane nagrody rzeczowe ufundowane np. przez Cech Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu.
- Nauczyciel matematyki może finalistom postawić oceny cząstkowe: cel.